لاله های واژگون دشت دالانی، اشتارنکوه الیگودرز، لرستان

اردی بهشتِ لرستان، سرزمین آبشارها و تنگه ها

توسط

همیشه از لرستان و زیبایی هاش زیاد شنیده بودیم. سرزمین تنگه ها و آبشارها.. و بالاخره توی اردیبهشت و یک تعطیلی تونستیم سفر ۴ شب و ۵ روزه ای به این بهشت زیبا داشته باشیم. البته که مدت زمان کمی بود برای دیدن زیبایی های لرستان و برنامه ما خیلی فشرده شد. ولی سعی کردیم تا میشه جاهای خاص و هیجان انگیزش رو ببینیم. بعضی جاهای معروف و بعضی جاهای کمتر معروفش که تجربه های بی نظیری بود برامون. لرستان بینهایت زیباست و با یکی دو سفر نمیشه درکش کرد 🙂

روز اول: حرکت از تهران به لرستان و دیدن آبشار بیشه

تا لرستان (خرم آباد) حدود ۶ ساعت با ماشین راهه. قبل از خرم آباد از بروجرد گذشتیم  و سری به منطقه ی ییلاقی ای  زدیم که پر از باغ های کنار رودخونه بود و با صفا.بعد از یه گشت و گذار کوتاه با خوردن بستنی سنتی معروف بروجرد ازش خداحافظی کردیم. نرسیده به خرم آباد یه تابلوی نه چندان بزرگ و واضح بیشه می بینید که شما رو میندازه توی یک جاده رویایی با کلی مزرعه و دشت و کوه. این جاده با حدود یک ساعت رانندگی میرسه به مشهورترین و قشنگ ترین آبشار لرستان به اسم آبشار بیشه، که البته متاسفانه تقریبا از بکر بودن دراومده و شده یه مکان تفریحی پیکنیکی طور شلوغ. آبشار بیشه حدود ۵۰ متر ارتفاع داره و آبش میرسه به رودخانه سزار.

جاده بیشه نرسیده به خرم آباد لرستان
جاده زیبای بیشه نرسیده به خرم آباد لرستان
آبشار بیشه خرم آباد لرستان
زیبایی اصلی آبشار بیشه عرض نسبتا زیاد (۲۰ متر) و جنگل و انبوه درختاییه که بالاش وجود داره و توی فصل تابستون و بهار واقعا دیدنیش می کنه.

بعد از دیدن آبشار بیشه و نزدیک غروب به سمت آبشار گریت حرکت کردیم تا قبل از تاریک شدن هوا اونجا رو هم ببینیم و روز اولمون مفید تموم شده باشه. هر آبشاری توی لرستان ویژگی منحصر به فرد خودش رو داشت و آبشار گریت رو پله کانی بودنش دیدنی تر می کرد.

آبشار گریت لرستان

بعد از اون به طرف خرم آباد حرکت کردیم و شب رسیدیم اونجا و در یک مهمانسرا اتاق گرفتیم و از پنجره اتاق منظره زیبای قلعه فلک الافلاک در شب رو تماشا کردیم.

روز دوم: قلعه فلک الافلاک، دریاچه کیو، آبشار نوژیان و کوهدشت

صبح روز دوم  یکراست رفتیم  به دیدار قلعه فلک الافلاک مشعوف بشیم و چقدر دیدنی و پر و پیمون بود هم از نظر منظره که بالای یه تپه ی مشرف به کل شهر بود و هم معماری و جاذبه ی ساختارش و هم موزه مردم شناسی با المان ها و ماکت ها و اطلاعات خیلی کامل و جذابش. از قلعه به دیدن دریاچه ی کیو (با تلفظ Keeyow) که در شمال غربی شهر قرار داشت رفتیم و بسرعت راهی مسیر جنوب شرقی خرم آباد شدیم تا به دیدن آبشار نوژیان که هفتمین آبشار بلند ایران هست بریم.

قلعه فلک الافلاک خرم آباد لرستان
دریاچه کیو خرم آباد لرستان
دی جومه موزه مرد شناسی قلعه فلک الافلاک خرم آباد
قلعه فلک الافلاک خرم آباد نماد اصلی این شهره. ولی داخلش هم یه موزه مردم شناسی خیلی خوب و کامل داره.
این ماکت که میبینید نحوه شکار کبک با “دی جومه” ست. به این صورت که وقتی همه جا رو برف پوشونده و سفید شده تکه های رنگی روی این پرده سفید این بندگان خدا رو گول میزنه و میکشوندشون پایین. همونطور که در تصویر هم مشخصه شکارچی لوله تفنگشو از وسط پرده درمیاره و کبک ها رو میزنه.

ماکت عروسی عشایر بختیاری لرستان

از مسیر خرم آباد به سمت منطقه سنگتراشان به آبشار نوژیان رسیدیم. مسیر رسیدن به آبشار فوق العاده بود. آبشار نوژیان با ۹۵ متر ارتفاع یکی از مرتفع ترین آبشارهای ایران و به حق یکی از با عظمت ترین هاشونه.

آبشار نوژیان لرستان، هفتمین آبشار مرتفع ایران

بعد از دیدن آبشار نوژیان به سمت کوهدشت حرکت کردیم تا شب رو اونجا بخوابیم و آماده باشیم برای کشف دیدنی های اونجا. توی کوهدشت یه هاستل خوب پیدا کردیم و خوشبختانه اونجا با آدم های خوبی آشنا شدیم و این باعث شد یکی از بهترین جاهای لرستان رو از دست ندیم. با توجه به برنامه فشرده مون فردا صبح زود باید بیدار میشدیم تا هم به دیدن و نوردیدن تنگه شیرز برسیم و هم پل معلق هیجان انگیز دره خزینه.

پل کشکان لرستان کوهدشت
در مسیر رسیدن به کوهدشت از پل کشکان (و رودخانه کشکان رد شدیم). البته ما این پل رو نمی شناختیم، خوشبختانه توی مسیر یه سرباز رو سوار کردیم و اون اسم اینجا رو بهمون گفت 🙂

روز سوم: تنگه شیرز و دره خزینه (پل خیلی معلق!)

تنگه شیرز محل تلاقی سه استان لرستان، ایلام و کرمانشاه (که گویا سر اینکه مال کدوم استانه هم یه مقدار اختلاف وجود داره!). این تنگه در ۵۵ کیلومتری کوهدشت  در بخش زردلان قرار داره و بهترین مسیر برای رسیدن بهش جاده اولادقباد هست که منتهی میشه به یک پارکینگ خاکی.

نمی دونم از تنگه شیرز چی بگم و چطور عظمتش رو بیان کنم که جز با دیدنش از نزدیک هیچ راهی برای درکش وجود نداره. دیواره هایی با ارتفاع ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر، رودخونه های جاری و چشمه های پر آب، جنگل های پر از درختان بلوط و چنار، صدای پرندگان وحشی، همه و همه دست به دست هم میدن تا یک پیمایش نیم تا یک ساعته مهیج رو توی این تنگه ی بطول ۵ کیلومتری تجربه کنید. پیمایشی که از ابتدای اون شروع میشه و معمولا با رسیدن به پل خدا (یک غار ۱۵۰ متری وسط رودخونه که گفته میشه متعلق به غارنشین های ایرانی بوده) تموم میشه. اگر وقت بیشتری داشته باشید و اینکاره باشید، می تونه تا فتح قله های شیرز و کمپ شبانه در اونجا هم ادامه پیدا کنه.

در میانه مسیر تنگه شیرز انواع سنگ ها و ستون ها هم قابل مشاهده است. یکی از دیدنی ترین اونها ستونی با ارتفاع ۸۰ متر و قطر ۱۰ متره که به مناره سنگی معروفه.

مناره سنگی تنگه شیرز

تنگه شیرز لرستان

غرق در عظمت تنگه با شکوه شیرز، لرستان

پل خدا (غار 150 متری تنگه شیرز که عبور ازش واقعا هیجان انگیزه)
پل خدا (غار ۱۵۰ متری تنگه شیرز که عبور ازش واقعا هیجان انگیزه)

تقریبا تا ظهر ما در تنگه شیرز و لذت بردن از زیبایی هاش گذشت. بعد از اون حرکت کردیم به سمت پلدختر (دره خزینه) تا پل معلق کمتر شناخته شده ای که ازش شنیده بودیم رو از نزدیک ببینیم و تجربه کنیم.

برای رسیدن به به دره خزینه از خرم آباد، باید از پلدختر بگذرید و به سمت اندیمشک حرکت کنید. بعد از ۴۷ کیلومتر رانندگی و رد کردن روستای کوچیک خزینه دست راست وارد مسیر دره خزینه میشید.

دره خزینه به گرند کنیون (Grand Canyon) ایران معروفه و قابل مقایسه با مشهور ترین گرند کنیون های دنیا مثل گرند کنیون های معروف در  آریزونای آمریکاست. گرند کنیون هم بمعنی دره ی بزرگ است. تنگ هایقر در منطقه شیرِز، کال جنی طبس، تنگه چاهکوه قشم از جمله دره های ایران هستند که ستون های بلند و کشیده صخره سنگی از دل آنها سر به آسمان کشیده است.
.   محاله به این دره برسید و عظمت و زیباییش شما رو نگیره. رود کرخه از بین دره می گذره و به مرموز بودن و شگفتی صخره های بلند و عظیمش اضافه می کنه.

دره خزنیه پلدختر لرستان گرندکنیون ایران

ولی دره خزینه برای امثال ما که باید همه چیز رو تا تهش کشف کنیم به این محدود نشد. با یک پیاده روی و پله نوردی رسیدیم به پل معلق دره خزینه (مرتفع ترین پل معلق خاورمیانه با ۸۰ متر ارتفاع). پل خیلی معلق دره خزینه! قبلا تجربه دیدن و بودن روی پل معلق مشگین شهر رو داشتیم، ولی اون کجا و این کجا. نه فنسی نه حفاظی، و با هر قدم کل پل تکون می خورد. دیگه شرح حال و توضیحات بیشتر رو خودتون توی این فیلم ببینید 😉

پل معلق دره خزینه پلدختر لرستان
عبور از مرتفع ترین پل_معلق خاورمیانه (هشتاد و پنج متر) وسط یکی از قشنگ ترین‌ دره های لرستان
خیلی هیجان داشت، و خیلی هم ترس

بعد از خالی کردن آدرنالین ها با پل معلق دره خزینه تصمیم گرفتیم بریم سمت الیگودرز و شب رو اونجا بخوابیم تا صبح مسیر کمتری رو برای ملاقات با لاله های واژگون طی کنیم. شب طرفای ۱۲ رسیدیم و به زور یه رستوران باز پیدا کردیم و شام خوردیم و با کلی پرس و جو یک مهمانسرای نه چندان خوب..

روز چهارم: ملاقات با لاله های واژگون دشت دالانی، اشترانکوه و زاگرس با عظمت

دیدن دشت لاله های واژگون دالانی لرستان و ملاقات با این گل های حیرت انگیز یکی از دلایل اصلی سفر ما بود. متاسفانه عمر این لاله ها خیلی کوتاهه (دو سه هفته) و تقریبا از اوایل اردیبهشت شروع میشه و تا اواخرش دیگه همه لاله ها می سوزند و خشک می شن.

البته دیدن این لاله ها ما رو به دامنه های با عظمت زاگرس هم رسوند و توی منطقه اشترانکوه تونستیم از نزدیک شکوه این رشته کوه پهناور رو ببینیم 🙂

دامنه های زاگرس پهناور با شکوه، اشترانکوه الیگودرز

لاله های واژگون دشت دالانی اشترانکوه الیگودرز
اینجا دشت لاله های واژگون دالانی لرستان در منطقه اشترانکوه الیگودرز لرستان و قبل از دامنه های گسترده زاگرس
تاحالا فقط عکس لاله های واژگون رو دیده بودم و همیشه برای دیدن حضوریشون دیر رسیده بودم.
دلیل اصلی سفر ما به لرستان توی این فصل (علاوه بر دشت ها و تنگه ها و آبشارهای فوق العادش) هم دیدن اینها بود که بالاخره موفق به زیارتشون شدیم =) .
پ.ن: بعضی از مناطق دشت لاله های واژگون در حال حاضر بصورت حفاظت شده است ولی هنوز هم مناطقی وجود داره که میشه از نزدیک این گل ها را دید، فقط خواهشا هرچی هم ذوق‌زده شدید نچینیدشون!

لاله های واژگون دشت دالانی، اشترانکوه الیگودرز، لرستان

ممکن است بپسندید

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نمیشود.