سفرنامه ی روسیه: قسمت سوم، تفریحات زمستانی در مدار قطبی

توسط

روز سوم:

اولین روز رسمی در کِرُوسک با تفریحات منحصربرفی آغاز می شود، تفریحاتی که برای این شهر کوچک شهرت بهمراه آورده و مسافران و گردشگران زیادی در فصل برفی برای کوهنوردی و تفریحات زمستانی را به اینجا می کشاند( می دانم الان بهار ست اما باور کنید در مدار قطبی چله ی زمستان است). با گرفتن یک تاکسی سه نفری به مرکز اسنوموبیل در ده کیلومتری هتل مان می رویم. همه چیز بسرعت و بدون درگیری فکری ما جلو می رود و این دقیقا عکس جریان غالب سفرهای ماست. لباس و کفش های مخصوص می پوشیم و به حیاط پشتی می رویم. تا قبل از این لحظه تصور می کردیم هر کدام می توانیم حداکثر بیست دقیقه اسنوموبیل سوار شویم اما بعد از توضیحات سرگروه مان متوجه می شویم که سفری در راه است. 🙂  حرکت به قلب رشته کوه های دلفریب  Khibiny که آرزوی بغل کردنشان را از پشت پنجره ی اتاق داشتم شروع می شود و قطعا توصیف لذت آن چهار ساعت از عهده ی من و قلمم خارج است. باریدن برف، تابیدن آفتاب، سرعت و هیجان و زیبایی مطلق تنها کلماتی هستند که دارم ..

تجربه هیجان انگیز اسنوموبیل سواری

اتاق پرو برای تجهیز شدن به لباس و کفش های مخصوص اسنوموبیل رانی

همنورد اسنوموبیل سوار (*

به یاد دماوند گنبد گیتی، رشته کوه های افسانه ای خیبینی

اسنوموبیل ران :)
اسنوموبیل ران 🙂

اسنوموبیل وسیله ی فوق العاده و راندنش از هیجان انگیزترین تجربه های برفیه

دوست زیبا و خونسرد و گنده مون توی کوه خیبینی، موهاش بی نهایت حجیم و خودش از همه ی سگهایی که دیده بودیم بزرگتر و البته نازنین تر^^

با در نوردیدن رشته کوه های سفید پوش ناهار را در کلبه ای چوبی می خوریم که شامل سالاد(بهترین قسمتش)، سوپ بسیار رقیقی که گوشت گوزن درش وجود دارد و مخلوطی از بلغور(برای ما شبیه ترین چیز بهش بلغور بود!) و مقداری دیگر گوشت.

در مسیری که طی می کردیم به جز برف و جنگل و کوه، دسته های زیادی کوهنورد را می دیدیم که بصورت حرفه ای و با تجهیزات کامل در حال صعود یا ترکینگ بودند. گاهی بین این گروه ها بچه های از ۶ سال تا ۱۲ ساله هم دیدیم که واقعا روحیه ی ورزشکاری در کنار زیبایی و معصومیت شان ما رو به هیجان می آورد. 🙂

ناهار و المان های کاملا بیگانه برای ما :p

دهکده ی برفی  درست کنار مرکز تفریحی اسنوموبیل قرار داشت،  از قلب رشته کوه های کِروسک که برگشتیم یک گشتی هم در این دهکده ی دست ساز زدیم. از قسمت رایگانش شروع می کنیم، جایی که چندین مجسمه ی دست ساز برفی قرار داشت. این اولین باریست که مجسمه های برفی به این بزرگی می بینیم. کمی آنطرف تر هم پیست تیوپ سواری! و اینجاست که برق چشمان مان ماریا را می ترساند =) با چند روبل ناقابل یک تیوپ خوب انتخاب می کنیم تا برای اِن بار به بالای پیست برویم و سُر بخوریم.  نتیجه قابل پیش بینی ست، فریادهای از سر شوق و هیجان ما، ماریا را هم وسوسه می کند که سر بخورد اما بصورت میوت (بدون صدا)، تقریبا همه ی بچه ها و بزرگترها بدون کوچکترین صدا سر می خوردند و نوبت به ما که می رسید صدایی شبیه عربده ی شوق انگیز مجموعه ی دهکده را در بر می گرفت. 🙂 (آخر مگر می شود بدون تخلیه هیجان از ارتفاع چند ده متری با سرعت چند ده کیلومتری سر خورد؟)

باید اضافه کنم مجموعه ای که دهکده برفی نام داشت شامل قسمتی سرپوشیده بود که تماما از یخ ساخته شده و دارای المان های یخی بود و برای ورود بهش باید بلیط ۴۰۰ روبلی (تقریبا ۴۰هزار تومان) می خریدیم اما ما ترجیح دادیم از عناصر طبیعی تر اونجا لذت ببریم. 🙂

مجسمه های دست ساز یخی و برفی در snow village، کیرُِوسک
مجسمه های دست ساز یخی و برفی در snow village، کرُوسک

snow village

بهترین پیست سرسره ی دنیاااا D:

Svetlana مدیر هماهنگ کننده ی تور، روز قبل پیشنهادِ دیدن یک موزه در کروسک را به ما داده بود . موزه ای درباره تاریخچه ی شهر، مواد معدنی، سنگ های قیمتی و تعداد زیادی از عناصر جدول مندلیف که در کوه های اطراف ناحیه ی کروسک کشف  شدند و  استخراج می شدند. در راه برگشت از دهکده برفی تصمیم گرفتیم سری به موزه بزنیم. ساختمان موزه با برج کوتاهی که رویش ساعت قرارداشت و یک مجسمه معدنچی خندان، دقیقا روبروی هتل ما بود. بعد از وارد شدن راهنمای موزه ازمون خواست کت و کاپشن هامان را در رختکن آویزان کنیم و با پرداخت یک دیپوزیت اندک، دستگاه راهنمای صوتی ای که به زبان انگلیسی تمام سالن ها و اطلاعات موجود را توضیح می داد بگیریم و فعال کنیم؛ بعد از بازدید هم دستگاه را تحویل دهیم و مبلغ ودیعه مان را پس بگیریم. فکرش را نمی کردیم از موجودیت همچین جایی بی خبر بوده باشیم. سعی می کنم بصورت خلاصه درباره این موزه و چیزهایی که ما رو غافلگیر کرد توضیحات خلاصه واری بدهم.

قسمتی از شهر کیروسک و برج ساعت و موزه ی اپتیت
قسمتی از شهر کِروسک و برج ساعت و موزه ی اپتیت

مجسمه معدنچی نماد موزه ی اپتیت در شهر کیرُِِوسک
مجسمه معدنچی نماد موزه ی اپتیت در شهر کرُوسک

در سال ۱۹۲۹ هسته اصلی شرکت  Apatite  در کوهپایه های کوهستان Khibiny  با هدف استخراج مواد معدنی خام جهت تولید مواد شیمیایی و تولید انرژی تاسیس شد. نام این شرکت هم همنام آپاتیت، یکی از عناصر بدست آمده از این کوهستان قرار گرفت. بتدریج با رشد Apatite شهرهای کروسک و آپاتیت در محل کارخانه های استخراج معدن و دامنه رشته کوه بوجود آمدند و هر چه از این زمان گذشت، پیشرفت های اقتصادی کمپانی آن را به زمینه های دیگر مثل سیاست و قدرت کشاند؛ تا جاییکه اکنون پوتین نیز در این شرکت بزرگ استخراجی سهام دار است وشاید فراتر و حوزه های اقتصادی و فعالیت های شرکت در حال گسترش است و تقریبا تمام صنایع وابسته و غیر وابسته در منطقه مورمانسک اُبلاست را به خود مرتبط ساخته. موزه ی صنعت استخراج معدن آپاتیت تاریخچه ی این شرکت و فعالیت ها و موفقیت هایش را از ابتدا شرح می دهد و تمام نمونه های سنگ ها، عناصر، ماکت ها و عکس ها شما را به عمق ماجرا می برد طوری که بعد از بیرون آمدن از مجموعه موزه اطلاعات خود را محک می زنید و احساس شرمندگی می کنید که تا الان از وجود همه ی این چیزها بی خبر بودید و حتی نمی دانستید که صاحب هتل محل اقامتتان در این شهر، نیز همین شرکت  Apatite است. =)

چقدر این دانستن با شوق خوشحالی آمیخته است وقتی می بینید جایی به آن کوچکی در دنیا هست که انقدر خوب به داشته های (اندک اش) آگاه است، از داشته هایش استفاده می کند، بهره برداری می کند، اشتغال زایی می کند، هتل و بیمارستان و مدرسه می سازد و تمام این سوابق و کارها را در موزه ای به غایت شایسته و کامل به نمایش می گذارد، حتی برای بازدیدکنندگان خارجی راهنمای صوتی به زبان های زنده ی دنیا قرار می دهد، آنهم بصورت کاملا رایگان! برای آنکه بماند و ماندگار بماند. امیدوارم برای بی نهایت نعمت و داشته ی هر نقطه از ایران اینطور عمل کنیم، خود ما، ساکنین آن نقطه.

موزه و نمایشگاه Apatit، تاریخچه و منابع طبیعی این منطقه را به شما نشان می دهد

1. حمیدرضا 3 ماهپیش
    پاسخ

با سلام
    دوستان عزیز میتونم خواهش کنم بفرمایید موقعی که به مورمانسک رسیدید و گفتید که تور لیدری داشتید که همه جا شما رو برد چجوری هماهنگ کرده بودید و قیمتش برای سه روز چقدر بود؟؟ بسیار ممنون میشم اگه راهنمایی و کمک بفرمایید. متشکرم.

• هانیه رحمتی 3 ماهپیش
      پاسخ

سلام، شما می تونید با سرچ Murmansk tours درگوگل به چندین برگزار کننده یا آژانس تور در منطقه برسید. تورمحلی که ما باهاشون از طریق سایت شون و مکاتبه ایمیلی رفتیم kolatravel بود.

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نمیشود.